top of page

Wim Hof Metoden

Kort sagt er Wim Hof Metoden en måte å holde kropp og sinn i sin optimale, naturlige tilstand.

Vi bærer alle med oss en medfødt, naturlig urkraft, som kan gjøre oss glade, friske, og sterke. Wim Hof Metoden (WHM) hjelper oss å puste liv i denne urkraften, og vekke gamle, iboende evner som ligger i vår natur.

 

Basert på flere tusen år gamle praksiser fra yoga, buddhisme og meditasjon, har Wim Hof skapt sin metode som kan praktiseres av nærmest alle. Metoden har en holistisk tilnærming, som skaper bånd til en selv og ens omverden , både fysisk, mentalt, og spirituelt.

"Healthy, happy, strong"

                                                         Wim Hof

Evolusjonen og menneskets urkraft

Gjennom menneskets evolusjonshistorie har et nådeløst naturmiljø gjort dette automatisk for oss. Utsatt for kulde, vær, vind, og konfrontert av naturlige farer, har kroppen holdt seg sterk, smidig og funksjonell, og sinnet skarpt og klart.

Over tid har vårt forhold til verden vi lever i endret seg. Vår livsstil har koblet oss fra det naturlige miljøet. I dag sliter mobiltelefoner og skjermer ut hjernen vår, mens kroppen visner i varme rom klistret til stoler og sofaer. På grunn av denne frakoblingen utløses ikke lenger våre eldgamle, naturlige overlevelsesmekanismer, og vi har mistet kontakten med vår indre kraft.
Resultatet er at våre naturlige forsvarsmekanismer ikke lenger fungerer optimalt. Vi blir lettere syke, lider av kronisk stress, mister livsviktig søvn, og våkner uten energi og fokus.
Wim Hof Metoden (WHM) hjelper oss å puste liv i denne urkraften, og vekke gamle, iboende evner som ligger i vår natur. Metoden handler om å koble oss opp på nytt – til oss selv, til andre, og til naturen.

 

Gjennom flere tiår med praktisering og videreutvikling, viser banebrytende, vitenskapelige studier at Wim Hof har skapt en enkel, effektiv måte å stimulere disse dype fysiologiske prosessene, og realisere vårt fulle potensial.

 

 

 

 

 

De tre pilarene

Basert på flere tusen år gamle praksiser fra yoga, buddhisme og meditasjon, har Wim Hof skapt sin metode som kan praktiseres av nærmest alle. Metoden har en holistisk tilnærming, som skaper bånd til en selv og ens omverden, både fysisk, mentalt, og spirituelt.
Den er basert på tre pilarer:

- pusteteknikker

- tankesett/dedikasjon

- kuldeeksponering

 

Treenigheten av disse pilarene skaper et kraftfullt verktøy med et bredt spekter av fordeler, og har derfor tatt verden med storm!

 

 

 

 

PUST

Den første pilaren i WHM er pusten. Vi puster kontinuerlig, men vi er stort sett uvitende om pustens enorme potensiale. Økte oksygennivåer har flere fordeler, og den spesialiserte pusteteknikken til WHM avdekker dem alle: mer energi, reduserte stressnivåer, og en forsterket immunrespons som raskt håndterer patogener.


Regulert av det autonome nervesystemet, er inhalering av oksygen en ubevisst prosess. Heldigvis er det en ubevisst praksis, ellers ville vi rett og slett ikke klart så mye annet, da vi ville måtte håndtere pusten ustanselig. Mengden oksygen som vi inhalerer gjennom pusten vår, påvirker mengden energi som frigjøres til kroppscellene våre. På molekylært nivå utspiller dette seg via ulike kjemiske og fysiologiske prosesser. Hvordan du puster har sterk påvirkning på de kjemiske og fysiologiske aktivitetene i kroppen din.

Pust er den enkleste og mest instrumentelle delen for å kontrollere og regulere det autonome nervesystemet.

 

Gjennom årene har Wim Hof utviklet en spesiell pusteteknikk som holder kroppen i optimal tilstand og under full kontroll selv i de mest ekstreme forhold. Pusteteknikken går først og fremst ut på å puste dypt inn, og slippe pusten ut uten bruk av kraft.

 

 

 

 

KULDEEKSPONERING

Kulden er din varme venn, og en av de tre pilarene i WHM. Det er en viktig komponent i metoden, som praktiseres i form av kalddusjer, isbad, og «winterwalks»(turer i kulda kun iført minimalt med tøy).

 

Gjort riktig, er hyppig eksponering for kulde knyttet til en rekke ulike helsemessige fordeler. For eksempel har forskere funnet bevis på at eksponering for kulde øker stoffskiftet gjennom oppbygging av brunt fettvev med resulterende fettreduksjon.

Andre dokumenterte fordeler med å utsette kroppen for kulde er at det reduserer betennelser, hevelser og såre muskler. Derfor bruker mange idrettsutøvere isbad og andre typer kuldebehandling for å fremskynde restitusjonen etter fysisk trening. Det foreligger også publiserte rapporter som viser at kuldebehandling lindrer symptomer forårsaket av kroniske betennelser og autoimmune sykdommer.

 

Videre har kuldeeksponering blant annet også vist positive resultater knyttet til stressreduksjon, styrke det kardiovaskulære system, balansere hormonnivåer, forbedret søvnkvalitet, mer fokus, styrking av immunforsvaret med forbedret immunrespons, økt produksjon av kjemikalier i hjernen som naturlig hever humøret – dopamin, oksytocin, serotonin, endorfiner (naturlig antidepressiva).



 

 

 

 

TANKESETT / DEDIKASJON

Den tredje pilaren i WHM er grunnlaget for de to andre, og derfor en svært viktig komponent av metoden. Både bevisst pust og kuldeeksponering krever trening og dedikasjon for å bli mestret fullt ut. Rustet med fokus og besluttsomhet er du klar til å utforske, og til slutt mestre egen kropp og sinn.

 

For å leve et liv hvor du føler deg sunn, glad, og sterk, er dedikasjon og viljestyrke svært viktige faktorer. I den moderne verden er mange vant til å følge hverdagens rutiner og mønstre. Du kan si at moderne mennesker har utviklet en habituell hjerne, hvor vi sitter fast i vår egen komfortsone. Å gå utenfor komfortsonen kan vekke mye motstand og stress, så det krever rett tankesett.

Mengden dedikasjon er forskjellig for hver person, men alle har en viss viljestyrke. Vi prøver virkelig hardt å se bra ut, gå ned i vekt, prestere i jobben, osv. De fleste prøver å bli den beste versjonen av seg selv, men personlig vekst skjer utenfor komfortsonen. Derfor er dedikasjon og viljestyrke noe av det mest essensielle på veien av denne selvutviklingen. Det er mulig å trene hjernen til økt dedikasjon, viljestyrke og selvkontroll. Tren på det ved å tre ut av komfortsonen, og finn behag i ubehaget!


Tankesettet påvirkes kraftig av de ulike øvelsene som inngår i WHM. De forbedrer fokuset ditt, reduserer stressnivået, øker selvbevisstheten, og gjør deg mer resilient. Gjennom meditasjon og bevisst pust kan du observere dine tanker, følelser og impulser, uten å identifisere deg med- eller handle på dem. Start i dag med å befri deg fra fastlåste mønstre, og bli den gladeste, sterkeste, sunneste, og beste versjonen av deg selv!

Wim Hof Metoden i møte med forskningen

WHM har vært med å revolusjonere kunnskapen om kropp og sinn, og grundige vitenskapelige studier har vist tydelige positive resultater. Metoden har vist å styrke kontakt mellom kropp og sinn (interosepsjon), og gjør det mulig å regulere det autonome nervesystem, styrke immunforsvaret, redusere mentalt stress, og øke vår fysiske- og mentale motstandskraft. Ved å praktisere WHM trenes hjertet, blodomløpet, og hele det kardiovaskulære system. Metoden påvirker kroppens kjemi, som f.eks ved å tilføre cellene mer oksygen som gjør stoffskiftet mer basisk.

 

Det er flere dokumenterte effekter og fordeler ved å praktisere WHM:

 

- økt fokus og besluttsomhet
- reduserer stress

- lindrer symptomer som depresjon, angst, utmattelse, kroniske smerter
- økt søvnkvalitet
- reduserer inflammasjon
- forbedrer idrettsprestasjoner og restitusjonsprosessen

- øker smerteterskelen ved å forandre kroppens PH verdi
- øker metabolismen
- styrker og harmoniserer immunforsvaret
- økt viljestyrke
- gir mer energi
- styrker det respiratoriske system og lungekapasitet
- trener det kardiovaskulære system som forbedrer blodomløpet
- frigjøre seg fra traumer og emosjonelle plager
- øker livsglede og kreativitet
- trener interosepsjon
- regulerer det autonome nervesystemet

- optimaliserer termogenese og kroppens evne til temperaturregulering

- lindrer symptomer ved autoimmune sykdommer som f.eks. revmatoid artritt (RA), multippel sklerose (MS), parkinsons, astma, sarkoidose, vaskulitt

 

Under kan du lese mer om de publiserte forskningsartiklene og om Wim Hof Metoden.

bottom of page